Σύλλογος/ Σωματείο
Ακρώνυμο του φορέα
ΚΕ.Π.ΚΑ.
Έτος ίδρυσης
1982
Διεύθυνση
Βασιλέως Ηρακλείου 32, 54642, Θεσσαλονίκη
consumers@kepka.org
Tηλέφωνo
2310233333
2310 269449
Ιστοσελίδα
Σελίδα φορέα σε άλλα κοινωνικά δίκτυα
https://www.facebook.com/kepka.org
Περιγραφή του φορέα
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών – είναι μη κερδοσκοπική, μη κυβερνητική, πανελλαδική Ένωση Καταναλωτών. Από το 1982, αγωνίζεται για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, την προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Ιδρύθηκε το 1982. Είναι η μοναδική μεγάλη Ένωση Καταναλωτών, που έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι Οργάνωση με υπαρκτά μέλη, με καταστατικές λειτουργίες (προγραμματικές – απολογιστικές Γενικές Συνελεύσεις, δημοσίευση στην ιστοσελίδα μας του οικονομικού και διοικητικού απολογισμού, αιρετό ανά τριετία Διοικητικό Συμβούλιο, και Ελεγκτική Επιτροπή). Διοικείται, από 9μελές Διοικητικό Συμβούλιο, όλα τα μέλη του οποίο είναι καθαρά εθελοντές. Είναι η πρώτη Ένωση Καταναλωτών, που αναγνωρίστηκε και καταγράφηκε στο Μητρώο του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σύμφωνα με τα κριτήρια του Ν. 2251/94, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3587/2007. Έχει συμβάλλει, ουσιαστικά, με την αξιόπιστη και συνεχή του δράση στην ενδυνάμωση του καταναλωτικού κινήματος στη χώρα μας.
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. παρεμβαίνει, δυναμικά, για τη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου, που προστατεύει τον καταναλωτή, στη λειτουργία της αγοράς. Επειδή πιστεύουμε ότι η προστασία του καταναλωτή δεν επιτυγχάνεται με μεμονωμένους νόμους, αλλά μέσω της ενσωμάτωσης της προστασίας αυτής σε όλη τη νομοθεσία, εκπροσωπούμε τους καταναλωτές και παρεμβαίνουμε, σε τοπικό, εθνικό, και διεθνές επίπεδο και σε όλους τους αρμόδιους φορείς.
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. εκπροσωπεί τους καταναλωτές, σε:
Τοπικό επίπεδο: Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Επιτροπή Διαβούλευσης Δήμου Θεσσαλονίκης.Eθνικό επίπεδο: Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή – Ο.Κ.Ε., Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών και Αγοράς – Ε.Σ.Κ.Α. Ευρωπαϊκό επίπεδο: Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών –B.E.U.C., Ευρωπαϊκή Ένωση για το συντονισμό της Εκπροσώπησης των Καταναλωτών στην Πιστοποίηση – A.N.E.C., Ευρωπαϊκή Συμμαχία για τη Διαφάνεια – ALTER – EU.
Διεθνές επίπεδο: Διεθνή Οργάνωση Καταναλωτών – C.I., Διεθνή Οργάνωση Υγείας – H.A.I και Διατλαντικό Διάλογο Καταναλωτών – T.A.C.D.).
Από το Δεκέμβριο του 2004, έως και το 2007, ο Πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ., κ. Νικόλαος Τσεμπερλίδης, ήταν ο Συντονιστής του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτών (Ε.Σ.Κ.). Από το Φεβρουάριο του 2008, ο Πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Σ.Κ.Α. Από το Σεπτέμβριο του 2010 έως το Σεπτέμβριο του 2020, η Γεν. Γραμματέας του ΚΕ.Π.ΚΑ. ήταν μέλος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (Ε.Ο.Κ.Ε.). Από το Απρίλιο του 2018 έως το Σεπτέμβριο του 2020 η Γεν. Γραμματέας του ΚΕ.Π.ΚΑ. ήταν Αντιπρόεδρος του Τμήματος TEN της Ε.Ο.Κ.Ε. Από τον Φεβρουάριο του 2012 έως το Σεπτέμβριο του 2020, ο Πρόεδρος ήταν Αναπληρωματικό Μέλος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (Ε.Ο.Κ.Ε.).
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. ενημερώνει τους καταναλωτές, με δελτία τύπου, παρεμβάσεις τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές και στον έντυπο τύπο, ημερίδες, με ειδικούς επιστήμονες, επισκέψεις σε σχολεία, με έρευνες και ενημερωτικές εκστρατείες. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. διαθέτει ιστοσελίδα στη διεύθυνση www.kepka.org, για την πληροφόρηση των καταναλωτών και email consumers@kepka.org για την κατάθεση καταγγελιών.
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι, ίσως, η μοναδική ελληνική Ένωση Καταναλωτών, η οποία μεσολαβεί, για την επίλυση των διαφορών, μεταξύ Καταναλωτών – Προμηθευτών.
Δράσεις που έχει διοργανώσει ή στις οποίες έχει ενεργά συμμετάσχει ο φορέας
• Κατά το 2021, λάβαμε 2582 ερωτήσεις και παράπονα από καταναλωτές. Παρεμβήκαμε σε επιχειρήσεις, για 432 υποθέσεις, ώστε να επιτευχθεί εξωδικαστική λύση των καταγγελιών. Το 86,11% αυτών των υποθέσεων επιλύθηκαν υπέρ των καταναλωτών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα επιστροφές χρημάτων σε καταναλωτές με 169.850,86 ευρώ από τράπεζες, από ασφαλιστικές εταιρείες, από διάφορες επιχειρήσεις για επανόρθωση ελαττωματικών προϊόντων, από ινστιτούτα αισθητικής, από τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, από παρόχους ενέργειας κ.λπ.
• Το 2021, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμο 70.000 ευρώ σε εταιρεία που πωλούσε καύσιμα και παραβίαζε τα δικαιώματα των καταναλωτών. Το πρόστιμο επιβλήθηκε μετά από καταγγελία του ΚΕ.Π.ΚΑ.
• Το 2020, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμα 340.000 ευρώ, σε 3 ηλεκτρονικά καταστήματα, για παραβίαση δικαιωμάτων καταναλωτών, για εξ αποστάσεως πωλήσεις (300.000 ευρώ, 30.000 ευρώ και 10.000 ευρώ, αντίστοιχα). Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν μετά από καταγγελίες καταναλωτών από το ΚΕΠΚΑ.
• Το 2011 κερδίσαμε συλλογική αγωγή κατά του Νομού Χαλκιδικής. Η Νομαρχία Χαλκιδικής επέβαλε ειδικό φόρο στις εξοχικές κατοικίες, που χτίστηκαν στη Χαλκιδική από μη μόνιμους κατοίκους του Νομού. Ο φόρος αυτός ήταν παράνομος καθώς μόνο το κράτος μπορεί να επιβάλει φόρους στην Ελλάδα. Πολεμήσαμε αυτή την υπόθεση ενώπιον των δικαστηρίων για σχεδόν 10 χρόνια. Ο παράνομος φόρος ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2022 και εξοικονομήθηκαν περίπου 3.000.000 ετησίως για 55.000 ιδιοκτήτες παραθεριστικών κατοικιών στη Χαλκιδική.
• Το 2008 μποϊκοτάραμε μια μεγάλη ελληνική γαλακτοκομική εταιρεία, γιατί είχαν ανεβάσει τις τιμές των προϊόντων της (γιαούρτι, γάλα, τυρί κ.λπ.). Επίσης, σύμφωνα με έρευνες του ΚΕ.Π.ΚΑ., οι τιμές στην Ελλάδα ήταν υψηλότερες από αυτές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Συνεχίσαμε το μποϊκοτάζ για 2 μήνες. Τελικά ακύρωσαν τις αυξήσεις τιμών.


Εθελοντικές ευκαιρίες που παρέχει ο φορέας
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. προσφέρει εθελοντικές ευκαιρίες σε όλους για την ενίσχυση δράσεων που συνδέονται με τα δικαιώματα καταναλωτών. Περίοδος εγγραφής: όλο το χρόνο!